top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMargreet Feenstra

Voordelen en nadelen elektrische vouwfiets Tern Vektron P7i

Bijgewerkt op: 22 apr. 2022

"Dat nooit", zei ik tegen mezelf. Ik zou echt nóóit een elektrische fiets aanschaffen. Maar zoals wel vaker is datgene waar ik me het felst tegen verzet werkelijkheid geworden. Ik kocht een elektrische vouwfiets. Overweeg je er ook een aan te schaffen? Lees onderstaande overwegingen en mijn ervaringen met de Tern Vektron P7i.

Ik woon nu vijf jaar op het platteland, zes kilometer verwijderd van de dichtstbijzijnde supermarkt, en ik merk dat ik voor vrijwel alle uitstapjes de auto pak. De laatste jaren maak ik al regelmatig gebruik van de combinatie kleine, zuinige auto en goedkope vouwfiets. Daarom wil ik graag een elektrische vouwfiets aanschaffen. Ik struin online de beschikbare modellen af.


Belangrijk bij aanschaf elektrische vouwfiets

Voor mij zijn de volgende eigenschappen voor een elektrische vouwfiets belangrijk:

- super degelijk

- binnenversnelling (alle elektrische vouwfietsen met een derailleur kwamen dus niet in aanmerking)

- bereik van ongeveer 70 kilometer of meer

- goede fietseigenschappen, ook zonder ondersteuning

- makkelijk opvouwbaar

- niet al te zwaar (zodat ik de vouwfiets ook zonder rugpijn de auto in zou kunnen tillen)

- een vouwfiets waar ik met mijn soms nonchalante manier van omgaan met dingen toch goed mee uit de voeten kon

- bagagedrager

- spatborden

Bosch middenmotor elektrische fiets active line plus
Middenmotor maakt wegligging stabiel

Op basis van bovenstaande wensen kom ik uit bij de Tern Vektron P7i. Deze heeft een middenmotor van Bosch. De plaatsing van de elektrische motor in het midden van de fiets heeft verschillende voordelen:

- het zwaartepunt van de fiets zit hierdoor in het midden waardoor het slipgevaar minder groot is;


Er zijn niet zo veel verkooppunten van de Tern Vektron in Nederland. Na wat rondbellen vind ik een sterk afgeprijsd exemplaar in de buurt (nog dertig kilometer verderop, maar goed). De fietservaring tijdens de testrit is zeer positief. Alleen ontdek ik dat dit exemplaar is beschadigd en daardoor in gevouwen toestand niet goed op de pootjes kan staan.


Elektrische vouwfiets met handige roltas achterop

Ik bel nog een paar fietsendealers. Er is een Tern Vektron P7i beschikbaar in Den Haag. Gezien de beperkte levering van fietsen en fietsonderdelen de laatste twee jaar en de goede ervaringen tijdens de hierboven beschreven testrit, besluit ik de fiets blind te kopen. Ook bestel ik er een Dry Goods Bag bij: een speciaal voor deze vouwfiets ontworpen oprolbare waterdichte tas die je met enkele schuifbeweging met een clip op de bagagedrager vast 'clickt'. Er zit een los hengsel bij waarmee je er een schoudertas van kunt maken.

Elektrische vouwfiets Tern Vektron op standaard met regenboog
Elektrische vouwfiets met handige roltas en houder voor mobiel (zelf toegevoegd, merk Kreezi)

Zodra de tas bij de winkel binnen is, reizen mijn partner en ik af naar Den Haag. Ik vind het spannend, zo'n ongelooflijk dure fiets kopen. Is deze Tern Vektron P7i dat geld wel waard? Toch kwam deze fiets na een grondige, dagenlange vergelijking op internet via productbeschrijvingen en reviews voor ons als beste uit de test. Het

zal toch wel een reden hebben dat deze elektrische vouwfiets zo prijzig is?


Ik probeer de vouwfiets in Den Haag uit. Daarna controleer ik hoe het vouwen gaat (balanceert in opgevouwen toestand keurig op de twee slimme pootjes aan de achterkant), of de fiets inderdaad zo comfortabel fietst als ik dacht (nou en of), of dit nu echt is wat ik ga doen.


Deze elektrische vouwfiets weegt 22,1 kilo, heeft hydraulische rem en schijfrem, 7 versnellingen, 36 V accu van 2,6 kilo, actieradius met volle accu 90 kilometer. De wielen zijn 20 inch, er zitten spatborden op.



Elektrische vouwfiets opgevouwen toestand
Tern Vektron in opgevouwen toestand en leunend op achterpootjes

"Pak maar in", zeg ik tegen de sympathieke verkoper. "Ik heb hem net voor u uitgepakt", zegt hij bedremmeld. Geintje. Het liefst rijd ik er direct door de deuren van de winkel mee weg. Maar ik ben te nerveus om met dit exclusieve apparaat door de drukke stad te rijden, met een telefoon in de hand om te weten waar ik heen moet rijden en om meteen pakweg negentig kilometer naar huis te fietsen. Daarom laat ik mezelf droppen in Woerden. Fluitend fiets ik vanaf daar in eco-, tour-, sport- en turbo stand naar huis.


Eerst accu nieuwe elektrische fiets twee keer leegrijden

Vlakbij huis rijd ik door een dikke laag modder. Het mais is net van het land gereden en de wielen van de landbouwmachines hebben kluiten modder afgeworpen op het asfalt. Ik heb nooit eerder zó op de boeren gescholden! De spetters zitten overal: op mijn witte schoenzolen, op de Dry Goods Bag, op mijn broekspijpen. Thuis spoel ik mijn Vektron zo snel ik kan af met de tuinslang.

Accu elektrische vouwfiets Tern Vektron Bosch
Accu zit schuin achter het zadel en is met sleutel te verwijderen

In zes dagen tijd rijd ik de eerste 320 kilometer. Eerst moet de accu twee keer helemaal leeg gereden worden en dat wil ik zo snel mogelijk voor elkaar hebben. Zo'n 75 kilometer per accu, haal ik. Ik geniet voluit van het fietsen. Wat heb ik dit gemist! En wat is het fijn om de dijkhelling óp ondersteuning te krijgen, om niet na elk ritje bezweet aan te komen en om 'even' naar Utrecht te kunnen fietsen (40 kilometer heen en terug) zonder daar de rest van de dag van te hoeven uitrusten.


Eerlijk gezegd kwam ik de eerste keer de dijkhelling niet op in de hoogste versnelling. Dat heb ik moeten leren. Net als op een 'gewone' fiets moet je terugschakelen naar een lagere versnelling en de druk heel even van de pedalen halen, anders schakelt de fiets niet terug. Zodra ik dit doorheb, kom ik de hellingen met gemak op. Dit is precies de hobbel die ik met een elektrische vouwfiets wilde elimineren.

Tot nu toe is het prima herfstweer en rijd ik makkelijk 26 of 27 kilometer per uur, iets meer dus dan de 25 kilometer per uur tot waar de elektrische ondersteuning voluit gaat. Boven de 25 km/u neemt de ondersteuning naar mijn gevoel af, uiteraard, maar de elektrische fiets geeft een andere ervaring dan geheel op eigen kracht bewegen. Ik vlieg over de weg.


Opvallende kenmerken elektrische vouwfiets Tern Vektron

Nog een paar features op een rij:

- het stuur is flexibel in te stellen. De houding is sportief, vergelijkbaar met een mountainbike;

- de zadelpen kun je in twee stappen verlengen. Op de stangen staan getallen zodat je je favoriete instelling makkelijk kunt onthouden;

- het stuur kun je in opgevouwen toestand vastzetten met een rubberen bandje;

- de bagagedrager heeft standaard een snelbinder;

- je kunt kiezen om de lamp (voor) handmatig aan te zetten of via het display. Bij de laatste optie gaat het licht automatisch uit als je het display uitzet;

- het rechter pedaal kun je makkelijk loshalen zodat de vouwfiets in gevouwen, liggende toestand niet op het pedaal rust. Wel jammer dat in deze versie niet meer de mogelijkheid bestaat om het losse pedaal onder het zadel te klemmen, zoals bij de vorige uitvoering;

- de accu zit vast met een slot en is makkelijk te verwijderen met een sleutel;

- als je lopend naast de fiets een helling op gaat, kun je met 'walk+' ook gebruikmaken van de elektrische ondersteuning. Handig als je een steile trap op moet met een fietsgeul aan de zijkant. (Ik heb al een keer de rechter trapper afgekoppeld om dit nog makkelijker te kunnen doen.) Ook op ons grindpad gebruik ik het vaak.


Zwaar fietsslot bij elektrische fiets voor verzekering

Ik heb een groot, zwaar Axa slot gekocht voor deze elektrische vouwfiets; de fietsverzekering vereist een bepaalde kwaliteit. Het is jammer dat het slot veel ruimte inneemt in de tas. Het mooie van de bagagedrager van deze elektrische vouwfiets is dat de fietstassen van Ortlieb ook gemakkelijk te bevestigen zijn aan de zijkanten. Zo kun je dus drie fietstassen meenemen op de Tern Vektron.

De eerste dagen heb ik nog wat 'vouw-vrees'. Ik bekijk de video waarin duidelijk wordt gedemonstreerd hoe je de fiets makkelijk opvouwt. Op mijn fiets kun je het afneembare pedaal niet meer onder het zadel opbergen. En ik vouw de fiets altijd zonder het stuur eerst in de in de hiernaast geplaatste video gedemonstreerde modus te zetten.


Makkelijk op te vouwen elektrische fiets

Wat supergoed is aan de Tern Vektron P7i: je kunt de fiets in gevouwen toestand op de achterpootjes zetten of op de pootjes onder het zadel. Daarnaast is het rubberen lipje waarmee je de stuurpen vastzet ook een uitkomst. Zo kun je de vouwfiets makkelijk optillen, zonder dat de onderdelen heen en weer zwaaien.


Lichtbundel vouwfiets schijnt op bordje in de nacht
Goed zicht met de felle koplamp

We zijn inmiddels en paar maanden verder. Ik heb 2222 kilometer gefietst. En ik vind het een genot. 's Avonds geeft de felle lamp goed zicht. Soms seinen tegenliggers omdat het licht hen hindert. Dan draai ik de koplamp iets meer naar beneden. De koplamp kun je met een schuif aan of uit zetten. Daarnaast kun je de lamp synchroon met het bedieningspaneel aan of uit laten gaan.



Koplamp elektrische vouwfiets Tern Vektron
Goed bereik van koplamp

Bedieningspaneel elektrische Tern Vektron

Het bedieningspaneel geeft met + en - aan hoeveel ondersteuning je krijgt tijdens het fietsen: off, eco, tour, sport, turbo zijn de opties. Ik fiets meestal met de maximale ondersteuning, met 26 tot 27 kilometer per uur. Bij tegenwind val ik terug onder de 25 kilometer per uur, waardoor de ondersteuning maximaal tot zijn recht komt.



Voor- en nadelen elektrische vouwfiets van Tern Vektron

Ik heb ontzettend veel plezier van de Tern Vektron P7i. Niet eerder had ik een fiets met ondersteuning, waardoor ik de stap naar elektrisch als groot en als zeer comfortabel ervaar. Mijn partner heeft er ook een aangeschaft en sindsdien maken we samen nog meer ritten. Ik ga nu zelf regelmatig met de fiets naar Zeist of Utrecht (heen en terug dus ongeveer 40 kilometer) waar ik voorheen de auto pakte.


De mountainbike houding moet bij je passen. Ik vind het heel fijn. Het geeft me een sportief gevoel. Ik vind het ook prettig dat het makkelijk is om het stuur in verschillende standen te zetten. Voor hele lange tochten kan ik dan variëren in houding.

De prestatie van de accu is voor mij heel erg okay. Natuurlijk, verder kunnen is altijd comfortabeler. Maar ik kom met de eerste (inmiddels) 2500 kilometer die ik heb afgelegd goed uit. Elektrisch fietsen vergt in het algemeen iets meer planning en voorbereiding, uiteraard. Tijdens een dagtocht laad ik de accu op tijdens een lunch of koffiestop ergens onderweg. De laadtijd van de PowerPack: in 2,5 uur tot 50 procent van zijn capaciteit en een volledige lading kost tussen de 3,5 en 4,5 uur. Dit zijn de officiële getallen. Ik denk dat het wel ongeveer klopt.


Elke accu presteert minder bij kou. Ik heb de fiets in oktober gekocht en het is tijdens het schrijven van dit deel van het blog februari. Tot nu toe heb ik volgens mij niet de aangegeven 90 kilometer bereik gehaald op een volle accu. Ben benieuwd of dat in warmere maanden van het jaar anders wordt.


Wat leuk is bedacht maar in de praktijk toch niet helemaal goed werkt, is de continue berekening van het aantal kilometers dat je in een bepaalde stand nog kunt fietsen. Zodra je van wind mee naar wind zij afslaat bijvoorbeeld, schiet het aantal restkilometers omlaag, en andersom. Daarom kijk ik liever naar het aantal 'bolletjes' dat mij nog rest (vijf tot nul).


Omdat ik graag nieuwe wegen ontdek, is de aanschaf van een houder voor een mobiele telefoon een mooi extra accessoire. Ik heb er een van Kreezi. Functioneert prima, past ook in gevouwen toestand op het stuur. Daarnaast heeft mijn lief een bel gemonteerd die strak om het stuur zit gerold (KNOG). Het is wat puzzelen in combinatie met de plek van de duimshifter (versteller waarmee je de versnelling kiest) maar het kan.


Wat beter zou kunnen, is het afnemen van de accu. Nu moet ik soms een beetje zoeken naar het sleutelgat. Wel handig dat je de accu makkelijk terug clickt, zonder sleutel. Je kunt de accu ook opladen terwijl deze in de fiets zit. Praktisch om die keuze te hebben. De stekker heeft een duidelijke boven- en onderkant. Daar is ook over nagedacht.


Als mijn partner en ik dicht achter elkaar rijden, is de achterste de pineut met nat wegdek. De spatborden zijn wat aan de korte kant (komt bij veel fietsen voor) waardoor je snel onder de modderspetters zit.

De verlichting vind ik top. Zeker hier, waar het 's avonds echt kneiterdonker is, is goed zicht van groot belang.


De fiets rijdt heel soepel met ondersteuning. Ik merk er weinig van. Alleen als ik 'turbo' combineer met een zwaar verzet en langzaam rijd, merk ik heel soms dat ik een klein beetje naar voren geschoten word. Maar over het geheel is de ervaring van de ondersteuning fantastisch.


De fiets voelt heel degelijk aan. Het vouwen gaat vrij makkelijk. Voor mij is de fiets wel wat aan de zware kant. Maar door eerst de accu te verwijderen, is het in de auto tillen goed te doen. Wij hebben een kleine auto (Renault Twingo) en kunnen met een beetje puzzelen de twee elektrische vouwfietsen achterin meenemen.


Bij het ontvouwen moet je even goed opletten welke kant je het stuur terugdraait. Het is mij al eens gebeurd dat ik het stuur verder draaide in plaats van terug. Ik denk dat het contactpunt van het snoer naar de koplamp daardoor een keer los is gaan zitten. Met de eerste servicebeurt (na drie maanden) is dat opgelost.


Pluspunt vind ik verder dat je het rechterpedaal en het zadel er makkelijk afhaalt. Daarmee kun je de fiets in gevouwen toestand zonder uitsteeksels op de rechterzij leggen.


De bagagedrager is heel stevig. Tern maakt (elektrische) cargo fietsen en dat merk je ook bij de Vektron P7i. De roltas van Tern met een handig clicksysteem bevalt mij erg goed, vooral omdat deze op de bagagedrager zit en dus niet uitsteekt aan de zijkanten. De zijvakken gebruik ik ook vaak: een met rits en waterdicht, een met elastiek en half open. Je kunt ook makkelijk twee zijtassen aan de bagagedrager hangen. Ook van Ortlieb. De fiets kan een vrij zware last dragen.


Het zadel zit prima, de fietservaring is voor mij heel erg goed. Ik voel me er veilig en heel happy op.




96 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page