Dag 35 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

De laatste dag van onze challenge! We wandelen na een bezoekje in de buurt van onze vorige woning een Rondje Slot, bekijken de kunst om Slot Zeist, wandelen door het centrum, via Lommerlust weer terug naar Griffensteijn. 's Avonds doe ik nog een extra rondje in Wittevrouwen Utrecht. Daarmee tik ik de vijf kwartier aan. Niet helemaal de twee uur die we zouden moeten doen maar gemiddeld genomen hebben we vijf weken lang iedere dag twee uur wandelen wel gehaald. Dit houd ik erva

Dag 34 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

Met de eindstreep in zicht - morgen is de laatste dag - halen we vandaag in wat we gisteren hebben verzaakt. We zijn vier uur en tien minuten aan de wandel. We starten vanuit huis en lopen een ronde die wij 'Camping Het Boomgaardje' zijn gaan noemen. Gisteren sneeuwde het en vandaag ligt er nog een restant dat snel wegsmelt. Het ommetje gaat over de Goyerbrug, Kapelleweg, Smidsdijk, Spiegelweg, Wijkersloot, Romeinenbaan, Sluis Zuid naar Lekdijk West. Nog één dag. We bezinnen

Dag 32 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

We slepen onszelf vandaag naar het startpunt in Amersfoort. Moeten we vandaag wéér twee uur wandelen? Wie heeft dat eigenlijk bedacht? En waarom? Maar goed. We beginnen op de Leusderweg in Amersfoort en lopen vanaf daar naar en door het oude centrum. Het is stil in de winkelstraten. Alleen hier en daar wel ineens een rij voor de ingang: bij de AH, bij de visboer. Maar verder: wat een weldaad, die mooie historische gebouwen die van alles hebben meegemaakt. En wat heerlijk al d

Dag 31 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

We vinden het pittig, de challenge die we zijn aangegaan met onszelf. We zijn moe. Daarom een beetje respijt: vandaag is het opruimdag! We nemen grote plastic zakken mee naar buiten. En een papierprikker. We doen handschoenen aan, lopen de dijk op en plukken alles uit de berm wat daar niet hoort. Over een lengte van pakweg achthonderd meter vinden we onder andere een spuit, een spatbord van een fiets, een stoffen zakdoek, een milkshake beker van McDonalds (terwijl de dichtstb

Dag 30 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

Op naar de Glasfabriek in Leerdam. Vanaf daar wandelen we een route van officieel 2,5 uur: Parels langs de Linge. Wij doen er ietsje langer over. Apart is dat. Maar, absoluut een aanrader! Vandaag: 12,5 kilometer (dus meer dan in de beschrijving staat). Cumulatief: 265,2. #vijfwekenthuisretraite #vijfwekenwandelen #elkedagtweeuurwandelen

Dag 29 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

De zon schijnt als we van huis vertrekken. De vertrouwde Kromme Rijn staat op het programma. Dit keer tussen Amelisweerd en Bunnik. Ik heb er in de afgelopen negentien jaar al tientallen keren gewandeld. Het valt me vandaag weer op hoe heerlijk het hier is. Een uitzonderlijk mooi stukje 'natuur' waar je veel mensen uit de stad Utrecht ontmoet. Logisch dat er zoveel protest is tegen de verbreding van de A27. We starten op de P bij Amelisweerd, lopen richting Bunnik over een mo

Dag 28 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

De gastvrije ontvangst bij onze vrienden in Nieuwegein ten spijt: vandaag de minst mooie route gelopen tot nu toe... Hoewel het wel aardig begint: we zetten de auto op de parkeerplaats die is gemaakt voor de kazemat van Vreeswijk-Oost. Deze is in 2017 150 meter verplaatst vanwege de komst van de nieuwe Beatrixsluis. We wandelen met een koude wind in de rug naar de Plofsluis bij Jutphaas, een onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Onderweg zien we de kazematten Schalkwi

Dag 27 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

De Midden Delfland route staat op het programma vandaag. Hoewel deze officieel 9,5 kilometer lang is, weten wij er toch 11,3 kilometer van te maken. Soms missen we een bordje. En soms nog een. Maar goed, we wandelen lekker in de zon. Vanwege de gezelligheid slechts een paar foto's gemaakt. Ook daarom een screenshot van de wandelroute. We starten bij het TOP, lopen door het Beatrixpark naar Kethel, de Woudweg, terug naar Kethel en via De Akkers weer terug naar het beginpunt. V

Dag 26 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

We blijven in de buurt vandaag. 's Morgens eerst een vroege ochtendwandeling over eigen terrein: schilderachtig mooi vanwege de rijplaag die alles siert. 's Middags is de witte laag verdwenen. We wandelen een rondje vanaf Landgoed Wickenburg in 't Goy, over de Hoogdijk, langs de Rondweg van Houten, met een uitstapje naar De villa van Houten parallel aan het Amsterdam Rijnkanaal, weer terug naar de Wickenburgseweg. Vandaag: slechts 5,8 kilometer. Cumulatief: 231,1 kilometer. #

Dag 25 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

Oisterwijk ken ik nog van de reclame waarin iemand op hard eikenhout klopt. Ik had wel eens gehoord dat het een mooi, chic plaatsje moest zijn maar ik was er nog nooit geweest. Vandaag dus maar eens kijken wat er van de geruchten waar was. We parkeren de auto in de buurt van De Kerkhovense Molen. Via de Bedrijfsweg en de Spreeuwenburgerweg lopen we de Gasthuisstraat af, draaien via de Pastoor van Rijckelstraat (we zijn in Brabant!) de Kerkstraat op, vervolgen over de Dorpsstr

Dag 24 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

Het regent, het regent. Vandaag eerst weer een drempel over voordat het lopen leuk blijkt. Een rondje in vertrouwd gebied: onze vorige woonplaats Zeist. We starten op de Molenweg, via de Arnhemsebovenweg achter Villa Pavia langs, door het bos tot voorbij het (vandaag lege) Hertenkamp, via de Professor Lorentzlaan naar de Homerus- en Aristoteleslaan, de Verlengde Slotlaan, Slot Zeist en parallel aan de Driebergseweg weer terug naar de auto. Onderweg genieten we van bekende ijk

Dag 23 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

Gebrek aan tijd speelt ons overdag parten. We besluiten het wandelen in twee delen op te splitsen. 's Middags wandelen we een rondje van 4,1 kilometer bij Fort Honswijk. We volgen de Kids route. Je loopt onder andere over een lange 'steiger' tot aan een vlot dat je zelf met de hand moet voortbewegen naar de overkant van het water. Verderop staan twee blonde meiskes bij een hek verliefd naar twee grazende Shetlandponies te kijken. Die hebben ze Voedseltje en Brownie gedoopt. '

Dag 22 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

We parkeren de auto aan het begin van de Weidsteeg in Culemborg, vlakbij de Beusichemsesdijk. Die lopen we af richting de oude stadskern. We passeren de laatste kramen van de weekmarkt, stappen over de Vismarkt richting Lanxmeer. Via de Multatulilaan en de Meerkade weer naar de Weidsteeg. Onderweg vinden we weer een beschilderde steen. Die verplaatsen we naar een ander deel van Culemborg. Verder lopen we langs het huis van de initiatiefnemers van Charme. Een plek waar we goed

Dag 21 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

In Driebergen heb ik een paar favoriete straten. Een ervan is de Engweg. Deze weg heeft slechts aan een zijde bebouwing en ligt aan de rand van het dorp. We wandelen deze af richting het centrum, ontdekken een doodlopend halfrond straatje met wadi's in voortuinen die er verder nogal armzalig bij liggen. We waren aan het begin van het straatje al gewaarschuwd door het bord 'Pas op, brug weg'. Daarom keerden we bij de restanten van de brug weer om. In Park de Wildbaan ontmoeten

Dag 20 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

Ik weet niet hoe het jou vergaat maar ik vind het allemaal nogal saai tijdens deze vijfweekse lockdown. Op 1 januari heb ik wel even het gelukzalige gevoel dat alles nieuw is en dat alles mogelijk lijkt. Maar dat ebt weer vlot weg als ik me realiseer dat we januari, februari en zeker ook maart nog door moeten voor het een beetje bestendig lekker zonnig weer wordt. Gelukkig hebben mijn man en ik onszelf de uitdaging gesteld om elke dag twee uur te wandelen, zodat ik iedere dag

Dag 19 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

Het nieuwe jaar is begonnen! Omdat we op Dag 18 nogal wat schoonmaakwerkzaamheden te doen hadden en daar behoorlijk moe van waren, hebben we Dag 18 overgeslagen. Qua wandelen dan. Vandaag starten we bij de Marnix Academie in Utrecht. We lopen achter het Griftpark langs en dan een ronde via Hoogcatharijne en LHC grotendeels langs het water. Omdat we op het platteland wonen, vallen me ineens de vele sloten op, maar ook de fietser die doet wat haar (?) gevraagd wordt niet te doe

Dag 17 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

Omdat enkele scharnierpunten onderaan het gestel nogal last geven, denken we het wandelen een dagje over te slaan. Een dagje respijt. Morgen is alles vast weer anders. Daarom klappen we op de Nieuweweg in Baarland de vouwfietsjes uit. A la recherche du temps perdu. Het is ijzig koud. We fietsen achttien kilometer op knooppunten via Kwadendamme en de Brilletjesdijk over de Ambachtsherendijk door Oudelande weer terug naar Baarland. Eerst even bij het hek van het slot nostalgisc

Dag 16 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

Een route over de vestingwallen van Gorinchem staat vandaag op het programma. Met een extra lus door Laag Dalem en Wijdschild en een ommetje door het historische stadscentrum van Gorinchem. Eindelijk een route die we makkelijk kunnen vinden! Korenmolen Nooit Volmaakt zwaait ons met draaiende wieken tegemoet. De route geeft een mooi uitzicht over de haven, de ommelanden en de Boven Merwede. We zijn aangenaam verrast door de smaakvolle architectuur van de appartementencomplexen

Dag 15 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

Hup, in de auto naar Leersumse Veld. Het is erg druk op de parkeerplaats. En modderig. We besluiten de wandelroute van 2,5 uur te volgen maar na een tijdje te hebben gelopen zonder iemand tegen te zijn gekomen word ik een beetje bang. Het laatste uur zullen we in het donker moeten lopen. Daarnaast zitten de everzwijnen nog vers in het geheugen. Opvallend: veel berken zijn dood. Vele spechtgaten in de bast. Sommige dode berken duw je zo omver, zo vermolmd zijn ze. Ik ben gefas

Dag 14 #vijfwekenthuisretraite Elke dag twee uur wandelen

Op verjaardagsvisite in Den Haag. Na een gezellige lunch wandelen we door de duinen ter hoogte van de Vogelwijk, scheren langs de bosjes van Poot naar 'De Fred': een sfeervolle winkelstraat met de Indische tantes van kunstenaar Loek Bos. We genieten een coffee to go op een bankje in het Statenkwartier. De terugweg loopt dwars door de bosjes van Poot en het Westduinpark, met af en toe een steile helling of afdaling. Niet geschikt voor rolstoelgebruikers. Aan het begin van de r